حل مسئله

حل مسئله به شیوه خلاقانه

راهی برای اینکه امور را به‌گونه دیگری ببینید

فرایند حل مسئله خلاقانه مبتنی بر تفکیک شیوه‌های تفکر واگرا و تفکر همگرا است تا بتوانید در مرحله نخست ذهن‌تان را بر خلاقیت، و در مرحله دوم بر ارزیانی متمرکز کنید.

تصور کنید دارید تند‌تند خانه را جارو می‌کشید زیرا مهمان در راه دارید. سخت در تلاش هستید و جاروبرقی را مرتب حرکت می‌دهید ولی آشغال‌ها جمع نمی‌شوند.

می‌نشینید و جاروبرقی را باز می‌کنید و کیسه‌اش را بیرون می‌آورید. خاک به هوا بلند می‌شود و می‌بینید که کیسه پر است. همین‌طور که می‌روید کیسه را خالی کنید به این فکر می‌کنید که چرا جاروبرقی‌ها هنوز با کیسه کار می‌کنند.

مدل چهارمرحله‌ای حل مسئله خلاقانه

یافتن راه‌ حل‌های خلاقانه برای چالش‌های پیش رو

ذهن ما عادت دارد به الگوی تفکر قبلی خود که به آن عادت دارد باز گردد اما این کار مانع تولید ایده‌های جدید می‌شود.

حل مسئله خلاقانه روشی است برای حل مشکلات یا شناسایی فرصت‌ها در زمانی که روش مرسوم اندیشیدن بی‌فایده است. این روش به شما کمک می‌کند زاویه دید جدیدی برای بررسی موضوع پیدا کنید و به راه‌ حل‌های خلاقانه برسید تا بتوانید برای غلبه بر موانع و رسیده به هدف برنامه‌ریزی جدید بکنید.

واکاوی از کل به جزء

تقسیم مشکل به اجزای قابل حل

گاهی تنها راه حل یک مشکل، تقسیم آن به اجزای کوچک‌تر است.

واکاوی از کل به جزء تکنیکی ساده برای تقسیم تدریجی مسائل پیچیده به اجزای کوچک‌تر است.

برای استفاده از این تکنیک باید یک صفحه بزرگ تهیه کنید و مشکل اصلی را سمت راست آن بنویسید. سپس مرحله بعدی را با اندکی جزئیات بیشتر در مقابل آن و کمی متمایل به چپ بنویسید. در این مرحله احتمالا عوامل مؤثر در مشکل یا اطلاعات مرتبط با آن یا پرسش‌های پیش‌آمده را روی کاغذ می‌‌آورید . این فرایند تقسیم مشکل به اجزای سازنده‌اش را «واکاوی از کل به جزء» می‌نامند.

تضاد ارزش‌های فردی

ارزش‌های متضاد کارکنان چه تأثیری در سازمان دارد؟

برای هر مدیری مهارت مدیریت و یافتن راه حل در مواقعی که ارزش‌های کارکنان در تضاد قرار می‌گیرند، ضروری است.

روش رفتار و اندیشیدن ما، روش حل مشکلات و مزاکره ما، روش کار کردن و تفریح ما، همه متأثر از باورها و ارزش‌های فردی ما هستند.

صفحه1 از4


با توجه به رویکردهای نوین در جهان امروز و افزایش رقابت در صنایع مختلف، زمان آن رسیده که از نیروی انسانی تعریف دیگری داشته باشیم و می‌توان، از دیگر عوامل سازمانی همچون سرمایه و غیره، اولویت بالاتری دارد بلکه خود تعیین کننده اثر گذاری و چگونگی بهره برداری از عوامل مذکور می‌باشد.

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree