مدیریت تغییر

مدل مدیریت تغییر لوین

درک سه مرحله تغییر

مدل مدیریت تغییر لوین ابزاری ساده و چهارچوبی قابل فهم برای مدیریت تغییر است. با تشخیص این سه مرحله متمایز در هر تغییر، شما می‌توانید برای اجرای تغییرات مورد نیاز برنامه‌ریزی کنید.

تغییر تهدیدی مشترک است که صرف‌نظر از اندازه، نوع یا سن هر کسب‌وکار، همه مجبورند آن را پشت سر بگذارند. دنیای امروزی به‌سرعت در حال تغییر بوده و لازم است سازمان‌ها نیز به همان سرعت تغییر کنند. سازمان‌هایی که بتوانند تغییرات را به‌خوبی مدیریت کنند کامیاب می‌شوند. در حالی که آنهایی که نتوانند از پس تغییرات بربیایند، مجبور هستند برای بقای خود بجنگند.

مفهوم مدیریت تغییر در بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی مفهومی آشناست. اما اینکه کسب‌وکار‌ها چگونه تغییرات را مدیریت می‌کنند و در این کار چقدر موفق هستند، بسیار متنوع است و تا حد زیادی بستگی به این دارد که طبیعت آن کسب‌وکار چیست و تغییرات مورد نیاز چه هستند و افرادی که باید این تغییرات را اعمال کنند چه کسانی هستند.

استفاده از چارچوب مدیریت تغییر لوین

برنامه‌ریزی برای تغییرات موفق در سازمان

فرایند تغییر هنگامی کامل می‌شود که شما سازمان را به مرحله‌ای جدید از ثبات برسانید.

بخش کلیدی تغییر بستگی به این دارد که چگونه افراد درون یک سازمان فرایند تغییر را درک می‌کنند. یکی از بنیادی‌ترین مدل‌های درک تغییرات سازمانی، توسط کرت لوین در دهه ۱۹۴۰ میلادی بسط داده شد و امروزه هنوز هم معتبر است. این مدل به عنوان مدل «باز کردن یخ – تغییر شکل – انجماد دوباره» نیز شناخته می‌شود که به سه مرحله تغییر که توسط لوین توضیح داده شده‌اند اشاره دارد.

مدل تغییر بورک - لیتوین

کشف قابلیت‌های سازمان برای تغییر

وقتی بفهمید سازوکار تغییرات سازمانی چیست، می‌توانید اصولی را به کار بگیرید که برای هر نوع ابتکار منجر به تغییر که در دستور کار شما قرار داشته باشد مؤثر و مفید هستند.

تغییر تنها چیز دائمی است. این گفته‌ای مشهور است. تغییر اغلب فرآیندی پیچیده و دشوار است و بدون برنامه‌ای دقیق نمی‌توان برای رسیدن به آن تلاش کرد. وقتی لازم است در سازمان تغییری به وجود بیاید، روند برنامه‌ریزی اغلب بسیار پیچیده می‌شود، زیرا لازم است بسیاری از عواملی که در هماهنگی با هم هستند تغییر کنند.

این هماهنگی درونی اعضای سازمان می‌تواند باعث شکست برنامه تغییر شما شود. وقتی یک عامل مورد غفلت قرار بگیرد، به آن بی‌توجهی بشود، دست‌کم گرفته شود یا از برنامه حذف شود، تمام سیستم در تغییر ناکام می‌ماند و مدیران و کارمندان مجبور می‌شوند کارهای ناگزیری انجام دهند تا امور را به وضعیت سابق بازگردانند.

درک هماهنگی اجزای سازمان

هرچه بیشتر از دینامیک تغییرات آگاه باشید، بهتر می‌توانید روند تغییرات را مدیریت کرده و با مشکلاتی که در جریان کار به وجود می‌آیند مواجه شوید.

وقتی بفهمید سازوکار تغییرات سازمانی چیست، می‌توانید اصولی را به کار بگیرید که برای هر نوع ابتکار منجر به تغییر که در دستور کار شما قرار داشته باشد مؤثر و مفید هستند. این مهارتی بسیار ارزشمند و جالب است که می‌تواند در محیط‌های کاری امروزه شما را تبدیل به فردی ارزشمند کند.

صفحه1 از4


با توجه به رویکردهای نوین در جهان امروز و افزایش رقابت در صنایع مختلف، زمان آن رسیده که از نیروی انسانی تعریف دیگری داشته باشیم و می‌توان، از دیگر عوامل سازمانی همچون سرمایه و غیره، اولویت بالاتری دارد بلکه خود تعیین کننده اثر گذاری و چگونگی بهره برداری از عوامل مذکور می‌باشد.

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree