منابع انسانی

چگونه برنامه تجاری بخش منابع انسانی را تدوین کنید؟

طرح کسب‌وکار بخش منابع انسانی سازمان باید بر مبنای تحلیل شما از نیازهای محیط کار و با توجه به معیارهای تجاری خارج از سازمان تهیه شود.

اگر شما مسئول دپارتمان منابع انسانی هستید، مدیر شما روزی این پرسش را از شما خواهد پرسید که طرح کسب‌وکار شما برای این بخش چیست؟ به عنوان مسئول این بخش می‌توانید برای پاسخ به این پرسش مراحل زیر را طی کنید.

البته پاسخ به این پرسش به صورت عمومی و کلی دشوار است، زیرا نیازمندی‌های هر شرکت متفاوت هستند و شیوه مشارکت بخش منابع انسانی در شرکت‌های مختلف با هم تفاوت بسیار دارد. با این حال این مراحل می‌توانند در تنظیم طرح کسب‌وکار مخصوص سازمان‌تان، شما را راهنمایی کنند.

طرح کسب‌وکار بخش منابع انسانی سازمان شما باید بر مبنای تحلیل شما از نیازهای محیط کارتان تهیه شود. همچنین در این طرح باید به معیارهای تجاری خارج از سازمان خودتان نیز توجه کنید.

می‌توانید با جهت‌دهی درست، کارکنان جدید را به‌سرعت با تیم هماهنگ کنید

هدف از جهت‌دهی کارکنان جدید این است که در کمترین زمان ممکن بتوانند به نقطه‌ای برسند که کار خود را با بهره‌وری بالا انجام دهند.

جهت‌دهی کارکنان فرایندی است که برای پذیرش کارکنان جدید در سازمان خود طی می‌کنید. هدف از جهت‌دهی کارکنان جدید این است که آنها احساس کنند در سازمان مورد استقبال قرار گرفته‌اند، به‌سرعت با سازمان هماهنگ شوند و در کمترین زمان ممکن بتوانند به نقطه‌ای برسند که کار خود را با بهره‌وری بالا انجام دهند.

در هر سازمانی اطلاعات اساسی‌ای وجود دارد که باید در اختیار همه کارکنان قرار گیرند. اما بسته به سطح هر جایگاه شغلی، مسئولیت‌ها و وظایف آن و تجربه کارکنان جدید، اطلاعاتی که باید در اختیار آنها قرار بگیرد تفاوت دارد.

در بخش منابع انسانی سازمان‌ها چه می‌گذرد و چطور باید آن را اصلاح کرد؟

اگر بخش منابع انسانی پیشرو باشد، کارکنان آن بخش خود را وقف تدوین سیاست‌های مؤثر، فرایندهای کاری مفید و دستورالعمل‌های کارآمد برای اعضای سازمان می‌کنند

دپارتمان منابع انسانی بخشی از سازمان است که با هدف سازماندهی کارکنان و تنظیم شیوه سرپرستی و مدیریت سازمان ایجاد شده است. وظیفه این بخش آن است که از اهداف سازمان پاسداری کرده و فرایند دستیابی به آنها را پشتیبانی کند.

در سازمان‌ها، دپارتمان‌های مختلف را براساس کارکردشان از هم جدا می‌کنند و در اغلب سازمان‌ها بخش‌های منابع انسانی، بازاریابی، اداری و فروش وجود دارند. اما می‌توانید هر بخش سازمان را به‌ هر طریقی که فکر می‌کنید مناسب‌تر است و خدمات بهتری به مشتریان عرضه می‌کند سازمان‌دهی کنید. همچنین می‌توانید دپارتمان‌های سازمان را براساس مشتریان خود، محصولات خود یا براساس جغرافیایی که در آن خدمات ارائه می‌‌دهید سازمان‌دهی کنید.

اغلب کارکنان قدر فعالیت‌های بخش منابع انسانی را نمی‌دانند

اگر بدانید مسئولان بخش منابع انسانی همه تصمیمات را نمی‌گیرند و دست‌شان برای خیلی کارها بسته است آنها را بیشتر درک خواهید کرد.

یکی از شایع‌ترین شکایاتی که به بخش منابع انسانی سازمان‌ها می‌رسد، ایمیل‌هایی است که از رفتار خود کارکنان این بخش گله دارند. کارکنان هر سازمان داستان‌های بیشماری دارند در مورد اینکه اعضای بخش منابع انسانی چقدر بد با آنها رفتار کرده‌اند.

آنها معتقدند مسئولان این بخش بی‌توجه، بی‌کفایت و ناکارآمد هستند و کارکنان بخش منابع انسانی را متهم می‌کنند که به نیازهای آنها توجهی نمی‌کنند و خط مشی‌های سازمان و مدیران آن را بر دغدغه‌های کارکنان ترجیح می‌دهند.

صفحه1 از9


با توجه به رویکردهای نوین در جهان امروز و افزایش رقابت در صنایع مختلف، زمان آن رسیده که از نیروی انسانی تعریف دیگری داشته باشیم و می‌توان، از دیگر عوامل سازمانی همچون سرمایه و غیره، اولویت بالاتری دارد بلکه خود تعیین کننده اثر گذاری و چگونگی بهره برداری از عوامل مذکور می‌باشد.

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree