وقتی شاد هستید کارایی بیشتری دارید

16 مرداد 1398

استفاده از مدل پرما برای ساختن یک زندگی معنادار

سعی کنید برای فعالیت‌هایی که شما را خوشحال می‌کنند وقت زیادی صرف کنید.

مدل پرما نظریه‌ای در مورد احساس خوش‌بختی است که روانشناس تفکر مثبت، مارتین سلیگمن آن را طراحی کرده است. در این مدل پنج عامل اساسی خوش‌بختی شناسایی شده است. برای آشنایی بیشتر با این پنج عامل مقاله مدل پرما را بخوانید.

نحوه استفاده از مدل پرما

اگر بدانید که چه چیزهایی باعث خوش‌بختی می‌شوند، بسیار ساده‌تر از زمانی که تنها بر خود شادی تمرکز کنید می‌توانید یک زندگی سرشار و معنادار برای خود بسازید.

احساسات مثبت

اگرچه نمی‌توانیم همیشه خوشحال باشیم، می‌توانیم کاری کنیم که اغلب اوقات احساست مثبت مانند لذت، شادی،‌ رضایت،‌ آرامش، شوق و الهام را تجربه کنیم.

اگر فکر می‌کنید در زندگی این احساسات را تجربه نمی‌کنید، لازم است به چرایی آن بیشتر بیندیشید.

نخست باید شغل خود را بررسی کنید. آیا در شغل فعلی خود از استعدادها و نقاط قوت خود استفاده می‌کنید؟ اگر نمی‌دانید نقاط قوت و ضعف شما کدامند می‌توانید از ابزار تحلیل شخصی سوات استفاده کنید.  

همچنین باید سعی کنید افراد، رویدادها و اشیایی را شناسایی کنید که باعث لذت شما می‌شوند. مثلا تصور کنید که شما دوست دارید در فضاهای خارجی و طبیعت باشید اما شغل شما به‌گونه‌ای است که دایم در فضایی دربسته هستید. پس شما به‌ندرت چنین لذتی را تجربه می‌کنید. پس به این فکر کنید که شاید بتوانید در دفتر کار خود گیاه و گلدان گل قرار دهید.

هدف از این بررسی‌ها این است که راه‌هایی را بیابید که احساسات مثبت و لذت را در برنامه روزانه خود بگنجانید و سعی نکنید آن را به آینده موکول کنید، زیرا در این صورت هیچ گاه زمانش فرا نخواهد رسید.

دلمشغولی

آیا به شغل خود احساس دلمشغولی دارید؟ یا فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی را دنبال می‌کنید که در شما احساس درگیری عمیق ایجاد کنند؟

دلمشغولی اغلب با خلاقیت همراه است ولی می‌توانید این احساس را در تجربه عمیق ورزش کردن، وقت گذارندن با دوستان یا کار کردن روی پروژه‌ای که بسیار برای شما هیجان‌انگیز است نیز تجربه کنید.

با تقویت قدرت تمرکز و کاهش عوامل حواس‌پرتی می‌توانید دل‌مشغولی خود را به کار بالا ببرید. اینها به شما کمک می‌کنند عمیقا مشغول کار خود شده و در آن غرق شوید. سپس تا جایی که می‌توانید وقت خود را صرف پروژه‌هایی کنید که چالش‌هایی جذاب برای شما و مهارت‌تان ایجاد می‌کنند.

پس از این مرحله، باید علایق خود را بررسی کنید. آیا برای علایق فردی خود مانند یک سرگرمی خاص یا فعالیت‌های بدنی وقت کافی صرف می‌کنید؟ بسیاری از ما به این امور شخصی چندان اهمیت نمی‌دهیم، به‌ویژه هنگامی که کار ما زیاد است یا اضطراب بسیاری داریم. سعی کنید برای فعالیت‌هایی که شما را خوشحال می‌کنند وقت زیادی صرف کنید.

روابط مؤثر و مفید

 آیا در زندگی روابط مفید و مؤثر دارید؟ این رابطه ممکن است با هر کسی باشد، ‌از خانواده و دوستان گرفته تا همسایگان و همکاران. آیا دوست ندارید این روابط خود را گسترش دهید؟

شما بیشتر زمان بیداری خود را در محل کار می‌گذرانید پس مهم است که روابط خود را با همکاران و افراد گوناگون در محل کار تقویت کنید.

سپس باید زندگی شخصی خود را بررسی کنید. آیا از معاشرت با خانواده و دوستان خود لذت می‌برید و آیا باور دارید که این روابط مفید هستند و آنها از شما به اندازه کافی حمایت می‌کنند یا خیر؟

اگر نه، لازم است به چرایی این مسئله بیندیشید. آیا برای تقویت این روابط به اندازه کافی وقت صرف می‌کنید؟ و آیا لازم نیست برای برقراری ارتباط با آنها بیشتر تلاش کنید؟

خودتان را متعهد کنید که هر چند وقت یک بار برای ملاقات با اعضای خانواده یا دوستان وقتی اختصاص دهید. حفظ رابطه مستلزم تعهد و کار سخت است و تنها وقتی می‌توانید این روابط را قوی کنید که خودتان پیش‌قدم شوید. اما از سوی دیگر شما نمی‌توانید دیگران را تغییر دهید. اگر روابط شما مؤثر و مفید نباشند، تا کجا باید برای حفظ این روابط یک‌جانبه تلاش کنید؟

معنا

آیا احساس می‌کنید کار و زندگی شما معنادار است؟ به عبارت دیگر، آیا فکر می‌کنید که شما به‌طریقی برای خدمت به هدفی که بزرگ‌تر از خودتان است تلاش می‌کنید؟

بسیاری از ما دوست داریم باور کنیم که برای هدفی بزرگ‌تر از خودمان زندگی و کار می‌کنیم. پس یافتن معنا در احساس خوش‌بختی کلی ما بسیار مهم است. برای یافتن معنا در کار خود سعی کنید رضایت شغلی خود را بالا ببرید و کار هدفمند را تمرین کنید.

به همین اندازه اهمیت دارد که زندگی شخصی شما نیز معنادار باشد. برخی فعالیت‌ها مانند سر زدن به خانواده، کار خیرخواهانه یا محبت کردن به دیگران باعث می‌شوند که احساس معناداری زندگی بالا برود. اگر احساس می‌کنید زندگی شخصی شما بی‌معناست، سعی کنید این کارها را امتحان کنید. انجام آنها تأثیر زیادی در احساس رضایت شما دارد.

موفقیت‌ها – دستاوردها

دستاوردها و موفقیت‌ها شاید چالش‌برانگیزترین عامل در مدل پرما باشند، زیرا به‌سادگی ممکن است آنها را بیش از حد جدی تلقی کنید.

مثلا در بسیاری از جوامع، موفقیت بسیار ارزشمند دانسته می‌شود و اگر ما مشغول کاری نباشیم چنین به نظر می‌رسد که انتظارات را برآورده نمی‌کنیم و زندگی ما نقصان بزرگی دارد. اما اگر مدام سعی کنیم خودمان را به انجام کاری مشغول کنیم و مدام قله‌های موفقیت را پشت سر بگذاریم،‌ خودمان را در این تلاش بی‌پایان غرق خواهیم کرد.

اگر احساس می‌کنید به اندازه کافی زمان و انرژی صرف تحقق اهداف خود نکرده‌اید، همین لحظه شروع کنید.

نخست باید شناسایی کنید که به‌راستی می‌خواهید در زندگی به چه چیزی دست یابید. باید ببینید چه کاری را در زندگی بیشتر از همه دوست دارید. سپس برای رسیدن به آن هدف برنامه‌ریزی کنید.

اگر احساس می‌کنید بیش از حد برای تحقق اهداف خود زمان صرف می‌کنید و این کار باعث می‌شود سایر جنبه‌های زندگی شما از تعادل خارج شوند، پس شاید زمان آن فرا رسیده است که دست نگه دارید و بر سایر عوامل مدل پرما بیشتر تمرکز کنید. می‌توانید از مدل شادمانی بن شهر و رنگین‌کمان زندگی و کار برای ایجاد تعادل در زندگی خود استفاده کنید.

نکات کلیدی

 با تمرکز بر پنج عامل پرما می‌توانید در زندگی خود شکوفا شوید و به آن شادی‌ای دست یابید که به دنبالش هستید. به این ترتیب مدل پرما نقطه شروعی است برای یک زندگی مطلوب.

برگرفته از MindTools


با توجه به رویکردهای نوین در جهان امروز و افزایش رقابت در صنایع مختلف، زمان آن رسیده که از نیروی انسانی تعریف دیگری داشته باشیم و می‌توان، از دیگر عوامل سازمانی همچون سرمایه و غیره، اولویت بالاتری دارد بلکه خود تعیین کننده اثر گذاری و چگونگی بهره برداری از عوامل مذکور می‌باشد.

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree