مدل پرما

16 مرداد 1398

خوش‌بختی و شادی را به زندگی خود بیاورید

مدل پرما نظریه‌ای راجع به عوامل اساسی مؤثر در خوش‌بختی است که مارتین سلیگمن آن را طراحی کرده است.

همه ما دوست داریم شاد باشیم. وقتی شاد باشیم پربارتر هستیدم، با اطرافیان روابط بهتر و سازنده‌تری برقرار می‌کنیم و در کل حال‌مان خوب است.

اما شادمانی کمیاب شده است و اگر زیاد و شدید بر یافتن آن تمرکز کنید، ممکن است در نهایت احساس عدم رضایت به شما دست بدهد.

در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به مدل پرما. این مدل به ما کمک می‌کند بفهمیم برای اینکه همچون گل شکوفا باشیم و واقعا احساس شادی بکنیم به چه چیز نیاز داریم

مدل پرما چیست؟

مدل پرما را روان‌شناس خوش‌نام مثبت‌اندیشی، مارتین سلیگمن طراحی کرده است. این مدل در سال ۲۰۱۱ در کتاب بسیار اثرگذار وی به نام «شکوفا شو» (Flourish) آمده است.

پرما مخفف نام پنج عامل اساسی است که باید با هم جمع شوند تا بتوانید خوش‌بختی پایدار را تجربه کنید. این عوامل اینها هستند:

  1. احساسات مثبت

همه ما برای تجربه خوش‌بختی در زندگی به احساسات مثبت نیاز داریم. هر احساس مثبتی مانند آرامش، قدردانی، رضایت، لذت، الهام، امید، کنجکاوی یا عشق در این مجموعه قرار می‌گیرد. بسیار مهم است که بتوانید در لحظه و مکان کنونی از بودن خود لذت ببرید، به‌شرطی که سایر عوامل پرما نیز حاضر باشند.  

  1. دل‌مشغولی

وقتی که واقعا مشغول و سرگرم کار، پروژه یا موقعیتی که در آن قرار داریم باشیم، نوعی احساس روان بودن و سرشاری به ما دست می‌دهد. گویی زمان متوقف می‌شود و به خودمان نمی‌اندیشیم و تماما به لحظه اکنون و کاری که در دست داریم تمرکز می‌کنیم.

این احساس واقعا زیباست. هرچه بیشتر این نوع از دلمشغولی را تجربه کنید، می‌توانید بیشتر مطمئن باشید که خوش‌بختی را چشیده‌اید.

  1. روابط مؤثر و مفید

همه ما به‌عنوان انسان «موجوداتی اجتماعی» هستیم و روابط خوب بخش مهمی از احساس خوش‌بختی ما را تشکیل می‌دهند. بارها دیده‌ایم افرادی که روابط معنادار و مثبت یا دیگران برقرار می‌کنند شادتر از کسانی هستند چنین روابطی ندارد. به همین دلیل است که رابطه عوامل بسیار مهمی است.

  1. معنا

معنا هنگامی پدید می‌آید که ما به هدفی بسیار بزرگ‌تر از خودمان خدمت کنیم. چه این هدف گونه‌ای مذهب یا الوهیت باشد، چه دلیلی باشد که به‌نحوی به انسان‌ها خدمت می‌رساند، همه ما نیاز داریم برای رسیدن به احساس خوش‌بختی زندگی خود را معنادار کنیم.

  1. موفقیت‌ها - دستاوردها

همه ما به‌نحوی در تلاش هستیم خودمان را بهتر کنیم. بعضی به دنبال این هستند که در مهارتی استاد شوند، برخی می‌خواهند به هدفی ارزشمند دست یابند و عده‌ای در تلاش هستند در رویدادی رقابتی پیروز شوند. موفقیت و دست‌یابی به اهداف یکی دیگر از عوامل مهمی است که بر شکوفایی توانایی‌های ما اثر می‌گذارد.

منبع: Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-Being نوشته مارتین ای. پی. سلیگمن

در مقاله وقتی شاد هستید کارایی بیشتری دارید بخوانید چگونه می‌توان از این مدل برای ساختن یک زندگی معنادار استفاده کرد.

نکات کلیدی

مدل پرما نظریه‌ای در مورد احساس خوش‌بختی است که روانشناس تفکر مثبت، مارتین سلیگمن آن را طراحی کرده است. در این مدل پنج عامل اساسی خوش‌بختی شناسایی شده است. این عوامل عبارت‌اند از:

  1. احساسات مثبت
  2. دلمشغولی
  3. روابط مفید و مؤثر
  4. معنا
  5. موفقیت‌ها - دستاوردها

برگرفته از MindTools

واژه‌نامه

PERMA Model

مدل پرما

نظریه‌ای در مورد احساس خوش‌بختی است که روانشناس تفکر مثبت، مارتین سلیگمن آن را طراحی کرده است و در این مدل پنج عامل اساسی مؤثر در خوش‌بختی شناسایی شده‌اند.

Engagement

دلمشغولی

احساس سرشار بودن و عرق شدن در موقعیت یا کاری که مشغول آن هستیم به‌نحوی که گذر زمان حس نشود.


با توجه به رویکردهای نوین در جهان امروز و افزایش رقابت در صنایع مختلف، زمان آن رسیده که از نیروی انسانی تعریف دیگری داشته باشیم و می‌توان، از دیگر عوامل سازمانی همچون سرمایه و غیره، اولویت بالاتری دارد بلکه خود تعیین کننده اثر گذاری و چگونگی بهره برداری از عوامل مذکور می‌باشد.

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree