خوش‌بختی ذهنی خود را افزایش دهید

16 مرداد 1398

چگونه زندگی خوب خود را پیدا کنید؟

هر کس از خوش‌بختی و شادی تعریفی ویژه خود دارد. قوه داوری خود را به کار بیندازید و کاری را بیابید که زندگی شما را معنادار کند.

خوش‌بختی ذهنی اصطلاحی است که اشاره به باور فرد در مورد خوشحالی و رضایت وی از زندگی دارد.

افرادی که خوش‌بختی ذهنی بالا دارند در زندگی خوشحال‌تر و خلاق‌تر هستند و بهره‌وری بیشتری دارند. آنها با دیگران بهتر رابطه برقرار می‌کنند و اغلب سلامت‌تر و موفق‌تر از کسانی هستند که از زندگی خود رضایت ندارند.

در مقاله خوش‌بختی ذهنی در مورد عوامل تشکیل‌دهنده این وضعیت ذهنی بیشتر بخوانید.

افزایش خوش‌بختی ذهنی

شما می‌توانید شانس خود را برای رسیدن به خوش‌بختی ذهنی با انجام کارهای زیر افزایش دهید:

ارزش‌های اساسی خود را بشناسید

وقتی زندگی خود را همسو با ایده‌آل‌های شخصی خود تنظیم کنید،‌ در مورد خودتان احساس خوبی خواهید داشت. می‌توانید در پایان روز آسوده سر بر بالین بگذارید زیرا می‌دانید که در مورد اموری که آنها را درست می‌دانید مصالحه نکرده‌اید و آنها را نادیده نگرفته‌اید.

پس برای شناسایی ارزش‌های خود زمانی اختصاص دهید و سعی کنید هر روز بر اساس این ارزش‌ها زندگی کنید.

برای خود رضایت شغلی ایجاد کنید

هر کدام از ما در مورد اینکه چه چیزی ما را خوشحال می‌کند باوری متفاوت داریم. ممکن است برای کسی خوشبختی به معنای داشتن شغلی باشد که درآمد زیادی دارد و امنیت شغلی وی تضمین است. دیگران ممکن است وقتی رضایت داشته باشند که شغل‌شان این امکان را به آنها بدهد که از راه دور کار کنند و ساعات کاری منعطف داشته باشند، حتی اگر درآمد کمتری کسب کنند.

از آنجایی که هر کس زمان زیادی برای شغل خود صرف می‌کند، داشتن رضایت شغلی امری بسیار مهم است، حال به هر معنایی که برای آن در نظر بگیرید. آیا شما شغلی را دوست دارید که بیشتر چالشی باشد یا تنوع آن بیشتر باشد؟

زمانی اختصاص دهید و به این بیندیشید که چه چیزی هنگام کار بیشتر از همه برای شما لذت‌بخش است. همچنین به این بیندیشید که چگونه می‌توانید از کار خود بیشتر لذت ببرید. شاید لازم باشد شغل ایده‌آل‌تان را خودتان بسازید تا بتوانید از کار کردن لذت ببرید.

هدفمند کار کنید

همچنین بسیاری افراد هستند که باور دارند مهم این است که کارشان در راستای خدمت به مردم باشد.

روشن است که برخی از کارها به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی دیگران کمک می‌کنند. اما باید بدانید که شما می‌توانید هر روز به طریقی با کمک کردن به دیگران، زندگی خود را معنادار کنید.

لازم نیست حتما کار بزرگی انجام دهید. می‌توانید برای درد دل همکارتان که در شرایط سختی قرار دارد گوش شنوا باشید یا به دوستی که کارهایش عقب افتاده‌اند کمک کنید. این کارها شاید کوچک باشند، اما می‌توانند برای زندگی دیگران تغییرات بزرگی محسوب شوند. همچنین این کارها باعث می‌شوند در درون خود احساس خوش‌بختی بکنید.

سالم زندگی کنید

 سلامتی عامل تأثیرگذار و مهمی در خوش‌بختی ذهنی شماست. افرادی که از نظر جسمی سالم هستند در طول روز انرژی بیشتری دارند. همچنین این افراد خوشحال‌تر هستند و بهتر می‌توانند اضطراب خود را مدیریت کرده و با همکاران تعامل کنند.

در برنامه روزانه خود ورزش کردن را بگنجانید. زیاد بخوابید و زیاد آب بنوشید. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا اضطراب خود را کاهش دهید.

ارتباطات مؤثر برقرار کنید

داشتن روابط نزدیک و بر مبنای اعتماد با افراد، یکی از عوامل مؤثر در خوش‌بختی ذهنی است که ورای سن، جنسیت و فرهنگ است.

حتما برای گسترش و بهبود روابط خود وقت کافی اختصاص دهید. شاید برای این کار مجبور باشید یک روز در هفته محل کار را زودتر ترک کنید و کنار خانواده باشید یا با دوستان قدیمی خود قرار بگذارید.

همچنین لازم است روابط خود را در محل کار تقویت کنید. می‌توانید این کار را با تقدیر از همکاران، به کار گرفت هوش عاطفی و وقت گذراندن با همکاران و مشتریان و صحبت با آنها انجام دهید.

مثبت‌اندیش باشید

رویکرد شما نقش اساسی را در احساس‌تان نسبت به زندگی دارد.

مثلا ممکن است فردی مدام خود را سرزنش کند. برای این فرد هیچ وقت هیچ چیز به اندازه کافی خوب نیست و او همیشه در آغاز هر کار گمان می‌کند که حتما شکست خواهد خورد.

کس دیگری ممکن است درست برعکس این فکر کند. او به کاری که انجام می‌دهد باور دارد و همیشه به دنبال این است که خود را بهتر کند. او در مورد اقدامات خود رؤیاپردازی می‌کند و از چالش‌ها نمی‌هراسد زیرا آنها را فرصتی برای رشد و آموختن می‌بیند.

فکر می‌کنید کدام یک از این دو فرد از زندگی خود بیشتر راضی هستند؟

افکار ما تأثیر زیادی بر زندگی ما دارند. آنها بر انتخاب‌ها و اقدامات ما اثرگذارند. به همین دلیل است باید عادت تفکر مثبت را در خود پرورش دهید.

نکته

ایده خوش‌بختی ذهنی در تضاد با رویکردهایی مانند مدل پرما قرار دارد که روشی ساختارمندتر برای افزایش خوش‌بختی و شادی در زندگی توصیه می‌کند. هر دو این رویکردها را مطالعه کنید و آنی را که برای شما مناسب‌تر است برگزینید.

نکات کلیدی

برای افزایش خوش‌بختی ذهنی در زندگی خود بر حوزه‌های زیر تمرکز کنید:

  • شناخت ارزش‌های فردی
  • ایجاد رضایت شغلی
  • کار هدفمند
  • زندگی سالم
  • ایجاد روابط مؤثر
  • مثبت‌اندیشی

به یاد داشته باشید که هر کس خوش‌بختی و شادی را به‌گونه‌ای ویژه خود تعریف می‌کند. باید از قوه داوری خود استفاده کنید و به دنبال حوزه‌هایی باشید که زندگی شما را معنادار می‌کنند.

برگرفته از MindTools


با توجه به رویکردهای نوین در جهان امروز و افزایش رقابت در صنایع مختلف، زمان آن رسیده که از نیروی انسانی تعریف دیگری داشته باشیم و می‌توان، از دیگر عوامل سازمانی همچون سرمایه و غیره، اولویت بالاتری دارد بلکه خود تعیین کننده اثر گذاری و چگونگی بهره برداری از عوامل مذکور می‌باشد.

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree